Thursday, August 20, 2009

.....ramadhan.....

dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang..insyaallah 22 august 2009 nie hari paling bermakna untuk sekalian umat islam di setiap pelosok dunia.. tarikh yang penuh bermakna buat aku terasa syahdu yang teramat sangat.. lagi sehari bulan ramadhan menyingkap tirai nya..dan bulan syaaban akan melabuhkan tirai untuk tahun ini... satu lagi bulan akan merangkak pergi..sedangkan aku masih mencari diri aku.. adakah aku telah bersedia menghadapi hari-hari yang bakal aku lalui bersendirian tanpa keluarga...yang ada hanya teman seperjuangan... buat kali kedua nya, pada tahun kedua pengajian aku, aku menyambut ramadhan pertama jauh dari keluarga..aku terasa bertuah masih punyai kawan yang masih sudi berkawan dengan aku setelah apa yang terjadi...thanx GIA and RARA... tidak aku sangka rakan yang aku sering jaga dan pertahankan pergi meninggalkan aku..semua yang telah berlalu masih lagi tidak dapat aku lupakan.. sungguh aku terasa terkilan atas semua yang terjadi.. hari yang mendatang tak semestinya kusam seperti masa lalu.. dengan tiba-tiba aku terasa sedih bila gia mengingatkan aku tentang masa lalu ku...



gia: anis tadi kite tgk gamba klazmate anis....(sambil senyum kambing..)

aku: hehe...hot x kitorang...hehehe

gia: aah...ade sorang kawan anis tu..huhuhuhu(senyuman kambing yg terlampau)

aku: aah...tu gamba last sem..happy jew...sekarang tidak lagi..masing2 ade jalan masing2...



aku terdiam sejenak sebelum menyambung bicara..aku rase saat tu mate aku da panas...tak mampu aku tahan rase hati..sorry gia...siyes anis tak leh lupe...anis sayang gile friendship kitorang..



gia: aah..kite leh nampak...rajin korang g sane..mandi kat atas ea???

aku: aah kitorang mandi kat atas...hehehe klu kat bawah mmg bahaye kot...tp da takda lagi masa seronok2 macam tuh..kita jarang jumpa dorang..lain kelas lah...

gia: ooooooooooooo00000...

aku: kite semua dah besar..dah boleh pilih jalan masing....pandai2 lah pikir mane yang terbaik untuk diri sendiri....



tiada kata-kata yang dapat gambarkan rasa hati tatkala itu...sedih marah kecewa terkilan..semua menjadi satu..kenapa dan mengapa biarlah ia pergi seperti angin yang datang menyapa..hanya berlabuh sejenak dan kembali meneruskan perjalanan...ku harap angin itu tidak akan kembalil lagi..biarlah angin itu berlalu jauh dari aku... bulan puasa yang bakal menjelma mengingatkan aku kepada nostalgia aku ketika pertama kali menyambut puasa bersama teman2....aku seorang anak yang tidak pernah berjauhan dengan keluarga akhirnya keluar untuk menuntut cita2... perasaan teruja dan gembira dapat aku rasakan saat itu...teman bilik yang sentiasa menemani siang malamku bersama2 berpuasa... saat itu telah aku abadikan dalam ingatanku selama-lamanya...kini aku semakin dewasa...mereka juga telah melangkah setapak kehadapanku...seorang demi seorang pergi meninggalkan ku untuk mengejar cita2 masing2...

adakah masih ada peluang untuk aku merasakan saat2 seperti itu lagi???? berpeluangkah aku untuk merasakan nya??? hanya kuasa Allah yang mampu menjawabnya.. aku hanya memohon agar aku kuat dan akan terus pandang kehadapan...moga aku diberikan kekuatan untuk menghadapi hari2 mendatang..



dengan kehadiran ramadhan, ku pohon maaf andai terkasar bahasa terguris rasa..semoga kehadiran ramadhan kali ini memberi seribu erti kepada kita semua..salam ramadhan dari ku..

-anis faizuly hamzah-

1 comment:

  1. salam gigie...
    jangan risau...serahkan kesemuanya kepada Yang Maha Esa...Dia lebih mengetahui yang mana terbaik untuk gigie...jangan mengeluh mahupun menyalahkan takdir....be strong..semoga ramdhan al-mubarak ini dapat mendekatkan diri kita kepada Pencipta...selamat berpuasa...

    p/s : sorry for everything gigie...

    ReplyDelete